Khamis, 2 September 2010

wahai wanita muslimah... sayangilah diri anda.. tutuplah aurat!!!!!

Menurut tafsir Ibnu Kasir, ayat 59 surat al-ahzab merupakan perintah Allah s.w.t kepada Rasul agar memerintahkan kepada kaum yang beriman, khususnya isteri-isteri dan anak-anak perempuannya supaya mereka ingat akan kemulian yang mereka miliki sebagai ahli bait Rasulullah s.a.w. mereka juga hendaklah melabuhkan jilbab mereka ke seluruh tubuh mereka agar mereka berbeza dengan kaum wanita Jahiliah.
Ali ibnu Abu Talhah telah meriwayatkan dari Ibnu Abbas, bahawa Allah memerintahkan kepada kaum wanita yang beriman apabila mereka keluar rumah untuk suatu keperluan, hendaklah mereka menutupi wajah mereka dimulai dari kepala mereka dengan kain jilbab dan hanya diperolehkan menampakkan sebelah matanya saja. (Tafsir Ibnu Kasir,193)
Dalam tafsir ibnu kasir ada menyebut tentang satu riwayat daripada Sufyan As-Sauri bahawa ia mengatakan boleh melihat perhiasan kaum wanita kafir zimmi. Kalu dilarang sekalipun adalah kerana untuk mengelakkan dari timbul fitnah bukan kerana mereka wanita yang terhormat.
Menurut As-Saddi dalam kitab Ibnu Kasir bahawa dahulu kaum lelaki yang fasik dari kalangan pendudu Madinah gemar keluar di malam hari bilamana hari telah gelap. Mereka akan mengganggu wanita-wanita yang keluar malam. Tetapi, mereka tidak akan mengganggu wanita-wanita yang berjilbab kerana bagi mereka wanita tersebut wanita merdeka dan tidak boleh mengganggunya.
Tafsir al-Maraghiy menyatakan bahawa apabila seseorang wanita mu`min ingin keluar dari rumahnya untuk memenuhi keperluan mereka maka mereka hendaklah memakai pakaian sehingga menutupi bahagian tubuh dan kepalanya tanpa memperlihatkan bahagian-bahagian tubuh yang dapat menimbulkan fitnah seperti kepala, dada, dua lengan dan lain-lain lagi.
Selain itu, syariat berpakaian yang dianjurkan Islam boleh mengelakkan wanita-wanita tersebut dari diganggu oleh golongan yang nakal. Sepertimana firman Allah dalam surah al-Ahzab ayat59 ini yang bermaksud “cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan-perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu.”
Manakala firman Allah yang bermaksud “Dan (ingatlah) Allah s.w.t. adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengetahui.” Dalam ayat ini menjelaskan bahawa Allah s.w.t adalah Maha Pengampun jika mereka terlupa menutup aurat. Allah s.w.t akan melimpahkan rahmatNya kepada orang yang mematuhi perintahNya ketika berurusan dengan wanita.
Islam meyuruh manusia berpakaian menutup aurat agar dapat membangunkan sebuah masyarakat yang bersih daripada nafsu shawat dan keinginan daging dan darah tidak dirangsang pada setiap masa. Pandangan mata yang mengandungi hasrat yang khianat, lenggang-lenggok tubuh yang menimbulkan keberahian, perhiasan dan solekan yang terdedah dan tubuh badan yang bogel semuanya membangkitkan dan merangsangkan kegilaan nafsu seks. Satu satu cara dan usaha Islam ialah mensyariakan agar menutup aurat.
Pada suatu masa dahulu telah tersebar satu pendapat yang mengatakan bahawa pandangan, percakapan dan percampuran yang bebas di antara lelaki an perempuan, gurau senda yang meriah di antara muda dan mudi, melihat bahagian-bahagian badan yang sulit dan memberahikan itu boleh merehatkan jiwa manusia dan boleh melepaskan keinginan-keinginan mereka yang terpenjara dan seterusnya dapat memelihara mereka dari akibat penekanan dan pemendaman terhadap nafsu berahi, juga dapat meyelamatkan mereka dari kompleks-kompleks jiwa dan dapat meringankan mereka dari desakan keinginan seks dan tindakan liar yang selamat untuk memuaskan hawa nafsu di sebaliknya. (Sayyid Qutb, terj. Yusoff Zaky,2000,402)
Menurut Sayyid Qutb, pendapt tersebut adalah berdasarkan kepada teori Freud yang mana merbahaya kepada masyarakat. Ini kerana, menurut beliau bahawa teori ini patut ditolak kerana beliau telah melihat sendiri negara yang tiada pantang larang dalam mendedahkan tubuh badan dan membenarkan percampuran lelaki perempuan yang bebas tidak membawa kepada menghaluskan keinginan seks dan menjinakkannya, tetapi malah membawa kepada kegilaan nafsu seks yang tidak kunjung puas dan tenang. Bukan itu sahaja, mereka menghidap pelbagai penyakit merbahaya yang selama ini difaham tidak akan berlaku melainkan apabila wujud penafian dan pengharaman untuk melihat perempuan atau jenis lawan.
Perhiasan itu halal bagi perempuan untuk memenuhi keinginan semulajadinya. Setiap perempuan ingin menjadi cantik dan dipandang cantik. Walaupun perhiasan itu berbeza-beza dari satu zaman ke satu zaman, namun asas perhiasan itu adalah sama sahaja dalam fitrah perempuan, iaitu ingin mendapat dan meyempurnakan sifat-sifat kejelitaan dan menunjukkannya kepada kaum lelaki. (Sayyid Qutb, terj. Yusoff Zaky,2000,405)
Pernyataan ini menunjukkan bahawa Islam tidak menentang keinginan semulajadi ini, tetapi Islam mahu mengatur dan mengawalnya. Islam mahu menjadikan keinginan semulajadi ini menuju ke arah yang terang iaitu memperhiaskan diri untuk suaminya selaku teman hidup yang dapat memandang bahagian-bahagian badannya yang mana tidak boleh dilihat oleh orang lain. Dan turut sama boleh memandang beberapa bahagian badannya ialah mahram-mahramnya yang terdiri daripada orang yang tidak timbul nafsu berahi mereka dengan pandangan itu. Adapun perhiasan yang ternampak pada muka dan tangan harus didedahkannya kerana muka dan kedua-dua tangan harus didedahkan.
Belahan leher baju ialah bahagian dada yang terbuka pada baju. Kain kelubung ialah kain penutup kepala, leher dan dada untuk melindungi bahagian-bahagian badan mereka yang menimbulkan nafsu berahi agar tidak terdedah kepada pandangan-pandangan mata yang lapar serta pandangan orang yang bertaqwa supaya tidak dipanjangkan dan dulang pandangan tersebut. Perempuan kadang-kadang boleh meninggalkan perasaan berahi yang terpendam di dalam hati lelaki apabila mereka terpandang kepada bahagian-bahagian badannya yang menggiurkan sekiranya bahagian-bahagian itu didedahkan olehnya.

MARILAH SAMA-SAMA KITA MELAKSANAKAN PERINTAH ALLAH INI. DEMI KEBAIKAN DIRI KITA JUGA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan